Верш М. Танка “Шчасце”
Тэма: Верш М. Танка “Шчасце”
Мэта: дапамагчы вучням спасцігнуць свет паэтычнага твора М.
Танка, зразумець глыбіню філасофскай лірыкі.
Задачы: 1) даць уяўленне пра жанравую адметнасць філасофскай
лірыкі праз ідэйна-мастацкі аналіз вобразных сродкаў верша;
2) садзейнічаць
развіццю камунікатыўных навыкаў, навыкаў вуснага слоўнага малявання,
аналітычнага мыслення, навыкаў работы са зместам мастацкага твора;
3) садзейнічаць
выхаванню і фарміраванню жыццёвай пазіцыі, заснаванай на гуманістычных
каштоўнасцях.
Эпіграф:
Шчасце – гэта не жыццё без клопатаў і
засмучэнняў, шчасце – гэта стан душы.
( З народнага.)
Ход урока.
І. Арганізацыйны момант.
Стварэнне добразычлівай атмасферы.
Прыём “Тыя, хто…”
Настаўнік.
Падыміце, калі ласка, левую руку тыя, хто сёння прачнуўся ў добрым настроі.
Падыміце, калі ласка,
правую руку тыя, у каго восень – любімая пара года.
Падыміце, калі ласка,
абедзве рукі тыя, хто любіць нашу
краіну.
Папляскайце, калі
ласка, у далоні тыя, хто рады нашай сённяшняй сустрэчы.
Дзень добры ўсім!
ІІ. Праверка дамашняга задання.
1. Праверка
выразнага чытання верша У. Караткевіча “Беларуская песня”.
Узаемаправерка.
Праца вучняў у парах. Узаемаацэнка.
2. Выбарачны
кантроль настаўніка.
ІІІ. Пастаноўка мэты і актуалізацыя ведаў.
1. Уступнае
слова настаўніка.
Настаўнік. Мы
працягваем разглядаць адметнасці лірычных твораў. На мінулых уроках мы з вамі
пазнаёміліся з вершамі грамадзянскага гучання.
КЛАСТАР
Інтымная Пейзажная
ЛІРЫКА
Філасофская
Грамадзянская
Тэма радзімы Лірычны герой
-
Па
аналогіі мы дапоўнім кластар пра адметнасці філасофскай лірыкі.
На дошцы запісана тэма ўрока.
2. Фармулёўка
мэт і задач урока.
IV.
Тлумачэнне новага матэрыялу.
1. Праца
з тлумачальным слоўнікам. Высвятленне значэння слова “філасофія”.
2. Чытанне
артыкула падручніка “Філасофская лірыка”. Запаўненне кластара. (Тэма – роздум над жыццём; лірычны герой асэнсоўвае
свет)
3. Слова
настаўніка.
Сёння ў нас незвычайны ўрок. Урок пошуку сэнсу
жыцця, пошуку сябе, пошуку шчасця. Мы будзем спрабаваць разважаць, летуценіць,
даказваць сваю думку. Мы зразумеем, што “вечныя” пытанні быцця хвалявалі і
хвалююць усіх людзей.
На ўроку
гаворка пойдзе пра паэтычны твор, у якім лірычны герой шукае адказ на “вечныя”
пытанні: у чым сэнс чалавечага жыцця?
Для чаго чалавек прыходзіць на гэты свет? У чым сутнасць чалавечага шчасця?
Мы паспрабуем адказаць на гэтыя пытанні,
разважаючы над вершам Максіма Танка “Шчасце”.
4. Работа
ў групах.
1-я група. Падабраць сінонімы да
слова шчасце. Ключавое пытанне: “Што такое шчасце?” (Радасць, поспех,
задавальненне, акрыленасць, узнёсласць)
2-я група. Падабраць эпітэты да
слова “шчасце”. Ключавое пытанне: “Якое яно, шчасце?” (Добрае, шчырае,
бясконцае, вясёлае, зменлівае, неспадзяванае)
3-я група. Падабраць
дзеясловы, якія характарызуюць слова “шчасце”. Ключавое пытанне: “Што дае
шчасце чалавеку?” (Дапамагае, спадарожнічае, спрыяе, акрыляе, абнадзейвае,
натхняе)
Агучванне вынікаў работы.
5. Работа
з тлумачальным слоўнікам.
Шчасце
– 1. Стан поўнай задаволенасці жыццём; пачуццё найвялікшай радасці і
задавальнення. 2. Удача, поспех у чым-небудзь. Шчаслівы выпадак. 3. Лёс, доля.
Шчаслівы
– 1. Поўны шчасця; такі, якому спадарожнічаетпоспех, удача. 2. Такі, які
прыносіць шчасце, удачу.
6. Інтэрв’ю.
Настаўнік.
Зараз прапаную вам адказаць на два пытанні: Як вы разумееце, што такое
шчасце? Якога чалавека можна назваць шчаслівым?
Настаўнік.
Дапоўніць вынікі нашага інтэрв’ю можна словамі рускага пісьменніка Льва Касіля,
які пісаў: “Усе людзі хочуць быць шчаслівымі. Многа я чуў розных спрэчак пра
шчасце. Адны гаварылі: “Сіла, здароўе – вось шчасце”. Другія не згаджаліся:
“Багата жыць, усё мець – вось што такое шчасце”. Трэція спрачаліся: “Шчасце –
гэта слава, каб цябе ўсе ведалі!” “Справу сваю ў жыцці добра ведаць – значыць
шчаслівым быць”, - сцвярджалі многія. А іншыя дадавалі: “Галоўнае для шчасця –
гэта чыстае сумленне, каб людзям ў вочы не сорамна было глядзець”.
7. Работа
над зместам верша М. Танка “Шчасце”.
Настаўнік.
Цікава будзе цяпер параўнаць гэтыя разнастайныя думкі з тым, што мы можам
прачытаць у вершы Максіма Танка “Шчасце” і вашай пазіцыяй.
А) Чытанне
верша настаўнікам.
Б) Аналіз
верша Максіма Танка.
ü
шчасцеасце
ü Як вы думаеце, што сімвалізуюць сабой вобразы, названыя ў
вершы?
Хлеб і соль – сімвал жыцця, дабрабыту, гасціннасці.
Пот – сімвал сумленнай працы.
Дарожны пыл – сімвал руху, пошуку, незаспакоенасці чалавека.
Родны небасхіл – сімвал Радзімы.
Дружба – тое, што дапамагае быць моцным, упэўненым.
Песня – тое, што робіць жыццё вясёлым, грэе сэрца, захапляе хараством.
ü Сапраўды, без усяго гэтага шчасце немагчыма. Як вы
думаеце, чаму пасля апошняга абзаца аўтар паставіў шматкроп’е?
ü З чаго яшчэ, на вашу думку, складаецца шчасце? Дапоўніце
кластар сваімі паняццямі. (Групы дапаўняюць кластары, агучваюць зробленае.)
Настаўнік. У
Танкавым разуменні шчасце – гэта гарманічнае спалучэнне зямнога і духоўнага
пачаткаў. На думку паэта, чалавек не можа быць шчаслівым без свайго роднага
краю, радасці бачыць блакітны небасхіл; не можа быць ён шчаслівы і без верных
сяброў, самаадданай працы, імкнення да пошукаў.
Верш “Шчасце” заканчваецца пытальным
сказам:
Каб з чаго іншага скласці,
Дык ці было б
яно шчасцем?
ü Чаму паэт так заканчвае свой твор? (Паэт запрашае кожнага
задумацца, што такое шчасце, з чаго яно складаецца.)
8. Асэнсаванне
прачытанага, выпрацоўка свайгопогляду на шчасце (праца ў групах).
Настаўнік. Для
таго, каб вы лепш асэнсавалі сказанае, я прапаную вам скласці свой уласны верш
на тэму “Шчасце”, карыстаючыся словамі, запісанымі на пялёстках кветак. (Вучні
складаюць сінквейн, агучваюць яго.)
V. Падвядзенне вынікаў урока.
Настаўнік. У заканчэнні нашага ўрока хачу звярнуць вашу ўвагу на
эпіграф, запісаны на дошцы. Ці згодны вы з гэтым выказваннем? (Адказы вучняў.)
VІ. Рэфлексія.
Настаўнік. Паслухайце прытчу.
Бог
зляпіў чалавека з гліны, і застаўся ў яго руках невялікі камяк.
–
Што
яшчэ зляпіць табе? – спытаў Бог.
–
Зляпі
мне шчасце, – папрасіў чалавек.
Нічога не сказаў Бог, толькі моўчкі паклаў
чалавеку ў далонь лішні камяк гліны.
– Я
спадзяюся, што сённяшні ўрок пакінуў добры след у вашай душы. Будзьце
шчаслівымі, няхай у вас атрымаецца ўсё так, як вы жадалі. А жадаць чагосьці
трэба, памятаючы і клапоцячыся не толькі пра сябе, але і пра тых, хто побач.
Тады паселіцца шчасце ў кожнай хаце пад родным небасхілам.
VІІ. Выстаўленне адзнак, каменціраванне.
VІІІ. Дамашняе заданне:
1)
навучыцца
выразна чытаць верш М. Танка “Шчасце” ці вывучыць на памяць (па жаданні);
2)
напісаць
міні-сачыненне на тэму: “Шчасце чалавека. У чым яно?”;
3)
у
вершаванай форме запісаць свае думкі і пачуцці, пачынаючы словамі: “Простае
шчасце людское…”.